Tabela rozmiarów
Dziecko spędza w szkolnej ławce nawet sześć godzin dziennie. Meble szkolne mają kluczowy wpływ na jego postawę.
Długotrwałe siedzenie na zbyt wysokim lub zbyt niskim krześle, przy niedostosowanym do wzrostu biurku oraz w niewygodnej pozycji prowadzi do:
- szkodliwego obciążenia grup mięśni oraz kręgosłupa,
- zmęczenia i braku koncentracji,
- wad postawy ciała.
Kręgosłup dzieci wciąż się kształtuje, zaś przebieg tego procesu ma wpływ na prawidłowe (lub nieprawidłowe) funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Z tego powodu niezmiernie ważny jest dobór mebli szkolnych o kształcie i wymiarze właściwym dla dzieci i młodzieży.
Zapewnienie uczniom wyposażenia spełniającego wymogi ergonomii jest obowiązkiem wynikającym z § 9 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.z 2003r. Nr 6, poz. 69).
Meble szkolne Supellex spełniają wszelkie wymogi stawiane przed szkolnymi i biurowymi stanowiskami pracy:
PN=EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych.
Część 1: Wymiary funkcjonalne. PN-EN 1729-2:2007 Meble i stoły dla instytucji edukacyjnych.
Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Tabela rozmiarów mebli szkolnych według normy DIN ISO 5970
Tabela rozmiarów mebli szkolnych według normy DIN ISO 5970
Oznaczenie krzesła/stolika | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wysokość blatu | 46 cm | 53 cm | 59 cm | 64 cm | 71 cm | 76 cm | 82 cm |
Wysokość siedziska | 26 cm | 31 cm | 35 cm | 38 cm | 43 cm | 46 cm | 51 cm |
Wzrost ucznia | 93-116 cm | 108-121 cm | 119-142 cm | 133-159 cm | 146-177 cm | 159-188 cm | 174-207 cm |
Dla oddziałów przedszkolnych i zerówek rekomendujemy zakup stolików i krzeseł w rozmiarze 1-3. W klasach I-III najbardziej odpowiednie będą rozmiary 2-4. Dla uczniów klas IV-V meble w rozmiarze 4-5. Dla klas VI i wyżej meble w rozmiarze 5-6. Dla osób dorosłych w rozmiarach 6 i 7. Najlepiej zmierzyć w posiadanych już krzesłach wysokość do górnej powierzchni siedziska lub blatu i porównać z tabelą powyżej.